Menu

Ademhalingstechnieken voor meer zuurstof

Pass4sure

Je bent vast wel eens zenuwachtig geweest voor iets. Als je hieraan terug denkt zul je herkennen dat je vlak van tevoren je ademhaling onder controle wil krijgen door even diep in te ademen. Uit onderzoek is echter gebleken dat dit diep inademen juist tegenstrijdig werkt. Jouw lichaam krijgt juist minder zuurstof binnen op het moment dat je heel diep inademt en dat wil je juist niet op het moment dat je nerveus bent. Om ervoor te zorgen dat jouw lichaam extra zuurstof binnenkrijgt zijn er allerlei verschillende technieken. Eén van deze ademhalingstechnieken is ontwikkeld door Konstantin Buteyko.

Uitvoering

Stap 1 is ervoor zorgen dat je in een ontspannen houding zit, met een rechte rug en ontspannen spieren. Hierna adem je wat minder diep in dan hoe je normaal ademt, steeds wat minder diep dan de keer ervoor. Blijf dit herhalen en zorg ervoor dat je steeds minder diep ademt. In het begin voelt het waarschijnlijk alsof je een tekort aan lucht krijgt, maar juist door de oppervlakkige en gecontroleerde manier van ademhalen worden de haarvaatjes verwijdt. Hierdoor laten ze meer zuurstof door. Als je dit een paar minuten uitvoert, wordt de balans hersteld tussen het CO2- en zuurstofgehalte in het lichaam.

Minder diepe ademhaling

De ademhalingstechniek van Buteyko houdt in dat je door minder diep in te ademen juist meer zuurstof binnenkrijgt. Wanneer je minder diep inademt, wordt het zuurstof op een effectievere manier getransporteerd naar je organen. Je CO2-gehalte zal stijgen in het bloed en in de longblaasjes en dit resulteert in meer zuurstof.

https://buteyko-limburg.nl/ademhalingstechnieken/