Zakelijke fotograafJe wilt altijd de beste kant van je bedrijf laten zien. Daarom zorg je ervoor dat de communicatie perfect is: in woord en beeld. En omdat de kans klein is dat er een professionele fotograaf in jullie personeelsbestand zit, kun je zo’n professional het beste inhuren. Een zakelijke fotograaf is gespecialiseerd in het maken van bedrijfsreportages en portretten van medewerkers. De kenmerken van een zakelijk fotograafEen zakelijk fotograaf heeft zich toegelegd op het fotograferen van mensen in hun werkomgeving, van bedrijfspanden en wagenparken. Waar bedrijfsfoto’s vroeger wat stijfjes waren, mogen ze tegenwoordig veel natuurlijker zijn. Eén en ander hangt natuurlijk af van de sector waarin het bedrijf actief is. Maar over het algemeen hebben we een verschuiving gezien van formele foto’s naar iets ‘lossere’ en natuurlijker poses. Dat maakt een zakelijk fotograaf een veelzijdige fotograaf. Niet alleen is hij goed in portretfotografie, ook weet hij zakelijke onderwerpen op een interessante manier vast te leggen, waarbij de persoonlijkheid en de waarden van het bedrijf naar voren komen. Hierbij helpt het als de fotograaf commercieel is aangelegd of zelfs is opgeleid. Het materiaal van de zakelijke fotograafEen zakelijk fotograaf heeft normaal gesproken een breed scala aan materiaal tot zijn beschikking. Zo kan hij allerlei onderwerpen op de juiste manier vastleggen. Denk bijvoorbeeld aan een groothoeklens voor een compleet shot van een magazijn en een lens van pakweg 100 millimeter voor portretten van de medewerkers. Daarnaast zijn een statief, flitsers en reflectoren geen overbodige luxe. Daarmee bootst een zakelijk fotograaf de lichtomstandigheden in zijn studio na. Maar het belangrijkste van al het materiaal is nog wel de spiegelreflex- of systeemcamera. De body van deze camera is het kloppend hart van de uitrusting: het moet met zorg worden behandeld en goed worden onderhouden. Sommige zakelijke fotografen bezitten ook één of meerdere drones. Daarmee kunnen ze een bedrijfsobject vanuit originele perspectieven fotograferen of filmen (indien een bedrijfspresentatie tot de opdracht behoort).
Soorten bedrijvenHet ene bedrijf is het andere niet. Ga maar na: een zakelijke fotograaf moet heel anders te werk gaan bij het restaurant van een topkok als in een machinefabriek. En de doelgroep van een doe-het-zelfwinkel is heel anders dan die van een schoonheidssalon. Toch zijn dit stuk voor stuk voorbeelden van bedrijven waar een zakelijke fotograaf voor werkt. Bedrijven met veel verschillen, maar natuurlijk ook met overeenkomsten. Voor een fotograaf is het altijd een voordeel als hij enige affiniteit met jouw sector of producten heeft. Hoe vind je de beste zakelijke fotograaf?De beste zakelijke fotograaf vind je niet zomaar. Want net als dat stijlen van fotografen verschillen, geldt hetzelfde voor de smaken en voorkeuren van zelfstandigen. Ook hier komt de sector en de doelgroep bij kijken. Een goede zakelijke fotograaf is niet een ja-knikker, maar vervult ook een adviserende rol. Een rol waarin hij af en toe best op de rem durft te trappen. Met een proactieve houding denkt hij mee over de beste manier om jouw bedrijf in het zonnetje te zetten. Je zou allereerst kunnen rondvragen in jouw netwerk. Wie weet heeft een vriend(in), kennis, familielid of zakenrelatie ervaring met een fotograaf. Verzamel deze aanraders en bekijk hun websites op je gemak. Je wilt in elk geval een indicatie krijgen van zijn specialiteiten – staat daar bedrijfsfotografie tussen? Bekijk het portfolio om te zien hoe een fotograaf andere bedrijven in beeld heeft gebracht. Daarnaast kun je de Google-profielen van deze fotografen bekijken. Hierop staan klantbeoordelingen. Hoe meer beoordelingen, des te drukker deze fotograaf het heeft, wat vaak een goed teken is. Als er nog maar weinig klantbeoordelingen zijn, bestaat de kans dat deze vooral uit fans of naasten van die fotograaf bestaan. Fotobewerking en oplevering“Mag ik eens kijken?” Dat is een veelgehoorde vraag van opdrachtgevers als ze de fotograaf naar het schermpje achterop zijn camera zien kijken. Maar vaak zijn deze foto’s niet zo interessant: de belichting lijkt verkeerd, het contrast is laag en de kleuren zijn flets. De werkelijke magie vindt pas plaats achter de computer, waar de fotograaf in Photoshop of Lightroom de kleuren tevoorschijn tovert en écht laat spreken. Een goede zakelijke fotograaf maakt de foto’s in een enorm hoge resolutie. Deze .RAW-bestanden bewerkt hij thuis of in zijn studio, waarna je ze als .PNG of .JPG krijgt aangeleverd. Die hoge kwaliteit foto’s zijn vervolgens in elk medium bruikbaar: variërend van een klein formaat op je website tot een brochure en zelfs een reclamezuil langs de snelweg.
|