Wat is een schema-opmaak en waar gebruik je dit voor ?Met een schema-opmaak laat je alle details van je website weten aan de zoekmachines. Zo kun je bij het schema aangeven of het om producten, pagina’s of nieuwsberichten gaat. Dit kun je doen door het toevoegen van HTML tags. Echter hebben de meeste mensen vandaag de dag een CMS website die gemaakt is met bijvoorbeeld WordPress, Joomla of Magento. Hier heb je dan weer handige plugins en extensies voor waarmee je dit direct goed kunt instellen. Ook kun je via deze plugins standaard instellingen voor pagina’s, producten en berichten instellen. Zo hoef je dus niet bij iedere pagina dit element aan te passen. Wanneer je dit teveel werk vindt of er geen verstand van hebt dan kun je het beste een marketingbureau inschakelen. Zij kunnen dit snel en goed voor je regelen! Dit kan een heleboel tijd schelen en dat is natuurlijk ook wel een investering waard. Zo kun jij jezelf focussen op het ondernemen. Hoe voeg je de schema-opmaak toe aan een website of webshop?Veel mensen maken gebruik van de markup-helper van Google om de schema-opmaak toe te voegen aan een website of webshop. Met deze tool kun je ook zonder technische kennis te hebben de juiste opmaak toevoegen aan een website. Het is dus niet nodig dat een webdesigner dit voor je doet en daar kun je aanzienlijk wat geld mee besparen. Je kunt op dit moment een keuze maken uit 12 verschillende opmaken. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een HTML code te genereren. Bij WordPress en Joomla zijn er plugins die dit voor je doen. Je hoeft daarbij hooguit een vakje in te vullen of het in te stellen bij de instellingen. Door de zoekmachine de juiste informatie te geven kun je uiteindelijk hoger in Google, Bing of andere zoekmachines komen. Waarom is dit zo belangrijk?De juiste schema-opmaak is steeds belangrijker aan het worden voor het bepalen van je positie in de zoekmachine. Dit komt doordat de zoekmachine zo er ook voor kan zorgen dat de mensen die een zoekopdracht plaatsen bij het juiste artikel uitkomen. Je kunt ook rich snippets gebruiken bij bijvoorbeeld producten die je wil gaan verkopen. Op deze manier komt er dan bij te staan wat het product kost en welke ervaringen andere kopers hierbij hebben. Zo is het voor de zoekers in een oogopslag duidelijk of het een goed of slecht gewaardeerd artikel is. Daarnaast kun je ook belangrijke informatie te melden hebben als websitebeheerder of blogger. Hierbij kun je ervoor kiezen om een korte samenvatting te maken. Google weergeeft dit dan naast de metagegevens weer in de zoekmachine waardoor er met meer regels tekst aandacht van potentiele klanten getrokken kan worden. |