Menu

Een sommatie wat is het?

Als u gaat ondernemen krijgt u vast en zeker ooit te maken met onbetaalde facturen door klanten. Het komt soms ook voor dat mensen hun verplichten niet nakomen. Als dit gebeurd moeten ze eraan herinnerd worden. Een sommatie is dus eigenlijk een aanmaning. Aanmaningen komen als eerste binnen bij klanten met het verzoek om hun schuld af te lossen dit is zonder extra kosten. Echter als het langer duurt gaan hier wel extra kosten aangebonden worden.

Wanneer wordt er gebruik gemaakt van een sommatie?

Wanneer klanten niet betalen terwijl ze al vaker eraan herinnerd zijn. Dan kan u een sommatiebrief versturen. Als het zover komt dat u een sommatiebrief verstuurd moet u er wel rekening mee houden dat u de relatie met de klant zal beschadigen, omdat u overgaat op een juridisch proces. Voor je vervolgstappen inzet moet u hier wel rekening mee houden. Een ingebrekestelling is een verplichte handelingen. Voor u naar de rechter stapt moet de klant wel nog een keer de gelegenheid krijgen om aan zijn of haar verplichtingen te voldoen binnen een redelijk termijn.

Sommaties versturen

Sommaties versturen is vormvrij en mag dus per post, telefonisch, fax of per email verstuurd worden. Om zeker te zijn dat de sommatie is binnengekomen bij de klant kunt u ervoor kiezen om de sommatie aangetekend te versturen. Hierdoor krijgt u een ontvangbewijs en weet u zeker dat de klant het ontvangen heeft. Stel de klant weigert de sommatie dan krijgt u de brief terug. Door dit te doen creëer je helderheid voor jezelf en de klant.

https://bundel.nl/Sommatie/